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.NET Framework: 430. C#에서 사용자 정의 예약어가 가능할까요? [링크 복사], [링크+제목 복사],
조회: 19785
글쓴 사람
정성태 (techsharer at outlook.com)
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C#에서 사용자 정의 예약어가 가능할까요?

마침, 최근 C# 개발자들 사이에서 이런 토론이 있었습니다.

Subject: User defined keywords.
Date: Tue, 15 Apr 2014 23:27:20 -0400
  I see that now with Roslyn people are having lots of ideas. But I actually don't plan to release my own compiler based on Roslyn, I would really like to improve C# and .NET in general.

  A thing that I really miss in C# (and in all languages that I use) is the possibility for the users to create their own "keywords"/control flow structures.

  I will try to explain with an example. Imagine this code:
  abortsafeusing(var someResource = new ResourceThatShouldNotBeAborted())
  {
    someResource.DoSomething();
  }

  It could be translated into this:
  {
    ResourceThatShouldNotBeAborted someResource = null;
    try
    {
      try
      {
      }
      finally
      {
        // code inside a finally will never be aborted.
        someResource = new ResourceThatShouldNotBeAborted();
      }

      // an abort while executing DoSomething is not the problem.
      // the resource acquisition and the dispose must be guaranteed.
      someResource.DoSomething();
    }
    finally
    {
      if (someResource != null)
        someResource.Dispose();
    }
  }

What I am saying here is not that I want the C# team to add the abortsafeusing. I know that abort is bad and this is not the point. The point is: What if the language allowed me to create such "keyword"? Or, of course, any other I see fit?

Note that using delegates doesn't give the same effect. A delegate can't do an yield return for the main body of a method, while a code inside a using body can (and, if these user keywords were supported, it will be possible too).

How could this be done?
By methods decorated with some specific attribute.
By classes/structs that implement a specific interface.

Imagine that the abortsafeusing was implemented by a class like this:
[UserKeyword(name="abortsafeusing")]
public sealed class AbortSafeUsing<T>:
  UserBlockKeywordThatDeclaresAVariable<T>
where
  T: IDisposable
{
  private T _objectToDispose;
  protected override void BlockEnter(Func<T> value)
  {
    try
    {
    }
    finally
    {
      _objectToDispose = value();
    }
  }

  // The exception is null when the block ends normally, but contains
  // the exception if it ends forcibly.
  protected override void BlockExit(Exception exception)
  {
    if (_objectToDispose != null)
      _objectToDispose.Dispose();
  }
}

I understand that without analyzing the IL the final code will actually include a creation of an instance of the AbortSafeUsing class. Yet, as a user, I will be able to add a new "keyword" to the language. By allowing the "user keywords" to be combined we could simulate user made ifs, elses, switches and others. This could actually simplify a lot of places that are using delegates today, will behave more normally (as a return inside one of those user made blocks will return the actual method, not the delegate method) and will not be limited to a single action.

We can say that if we had that support from the start that the using, the foreach and the lock keywords could be "user made" keywords. And, of course, if the .NET itself could "inline" the code inside the BlockEnter/BlockExit calls and avoid the construction of the class it would be even better.

My idea is that such keywords need to be imported, maybe the same way we do with the using to import namespaces (and that's now expanded to support classes).

So, what do you think?
I personally see a lot of potential to create "declarative like" APIs that are actually built in real C# code.

위의 내용을 한마디로 정리하면 C#에서 사용자 정의 예약어를 갖고 싶다는 것입니다. Roslyn이 서서히 알려지면서 일부 C# 개발자들이 그동안 기다리던 사용자 정의 예약어에 대한 구현 가능성을 타진해 본 것입니다.

그런데... 이에 대한 "Anders Hejlsberg"의 대답이 나왔습니다.

Lucian, you wrote:
Anders’ answer to this is basically that .NET already has a language that’s fantastic for letting you create your own DSL inside of it. That language is F#. He doesn’t want it to be C#.


결국 "No"로 끝나는 군요. ^^

물론, C# 컴파일러가 이제 Roslyn으로 바뀌면서 소스코드가 모두 공개되어 사용자 정의 예약어를 만들수는 있겠지만, 언어적인 차원에서의 예약어를 쉽게 만드는 것은 일단 기대를 안하는 것이 좋을 것 같습니다.




[이 글에 대해서 여러분들과 의견을 공유하고 싶습니다. 틀리거나 미흡한 부분 또는 의문 사항이 있으시면 언제든 댓글 남겨주십시오.]







[최초 등록일: ]
[최종 수정일: 7/10/2021]

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by SeongTae Jeong, mailto:techsharer at outlook.com

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댓글 작성자
 



2014-04-22 08시50분
[spowner] 너무나 전문적인 글들을 쓰셔서 감히 댓글을 못달았는데 드뎌 댓글 달 수 있는 글이 포스팅 되어 다행입니다 하하;
제 개인적인 생각으로는 자유로움은 견고함을 기반해서 제공해야 한다고 생각하기 때문에 사용자 정의 예약어는 부정적인 입장입니다.
Roslyn에 대해서는 표면적인 이해만 있어서 정확하게 말은 못하겠지만 이해한 수준으로 얘기하자면.. 특정 분야 혹은 언어 연구소에서 Roslyn의 도움을 받아 우아한 예약어가 개발되고 활용이 된다면 차후에 언어 예약어에 포함되는 사이클.. 이게 가장 이상적이지 않을까 해요.
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